fredag 27 april 2012

Skywalker

Halloj!!

Jag har ju tidigare berättat om Walles bakben.. Han har ju några konstiga sår som jag inte får riktigt bukt med.. Jag vet inte vad det är eller vad det kommer ifrån. Men jag håller på tvättar det för fullt , men idag när jag höll på så ser jag att han har som en varböld innanför såret.. Nu är frågan hur jag ska göra?? Fortsätter att tvätta varje dag med Hibiscrub som jag köper på apoteket. (det används på människor innan operation)

Blir det inte bättre så måste jag åka till veterinär och se om han kan få något mot inflammationen




Man vill ju få ut varet som är under, frågan är bara hur?

Som ni ser på bilderna är han svullen, självklart är det värre på morgonen innan han rids eller går ut i hagen.

Stackars Walle... Han är inte halt iallafall som tur är! Men han är väldigt öm när man håller på grejar med det!

Har någon annan haft samma problem? Hur löste ni det i såna fall? Tacksam för svar..

Kram på er

10 kommentarer:

  1. Har du provat alsolomslag?
    Det brukar jag använda mig av i liknande situationer...

    SvaraRadera
  2. Prova medicinsk honung eller LHP salva. Tyvärr så är honungen ganska dyr men helt klart värt pengarna :)

    SvaraRadera
  3. Man ska vara försiktig med svårläkta sår! Att smörja/tvätta med olika medel kan ju också förvärra läkprocessen. Kolla upp det så får du rätt medicin på en gång. Tråkigt med sår:( Hoppas det blir bra snart!

    SvaraRadera
  4. Tack för alla tips :)

    Ja det känns som att jag måste kolla upp det.. Han kanske behöver antibiotika, det är bara så trist med karens nu när det är tävlingar..

    Men det viktigaste är att han blir bra :)

    SvaraRadera
  5. Du kan ju alltid prova väteparoxid. Det brukar funka bra för att få ordentligt rent. Hoppas han blir bättre!

    SvaraRadera
  6. Hej!
    Min pålle får alltid småsår på benen, försök att pilla loss skorpan försiktigt så att varet kan komma ut. Om det sitter fast lägg ett stallbandage med bomull indränkt i alsolsprit närmast såret- det brukar göra det lättare. Sedan fortsätt med bomull/alsol på natten och naket så det luftas på dagen om det inte är lerigt. Man brukar få hålla på ca en vecka och några dagar extra ibland innan man ser att det börjar läka. Sedan fortsätt att pilla skorpor och tvätta m lactacyd en gång per dag tills det läkt helt. Tar tid men brukar bli fint!

    SvaraRadera
  7. Ojdå! Har det blivit bättre ännu? Därför vi haft Hibiscrub restade på apoteket nu då, du har köpt upp alla ;)

    SvaraRadera
  8. Hello!!Har du fått bukt med såret än? Känns som att ngt ligger under huden och retar därför det inte heller läker. Använd INTE alsolsprit/jodopax på sår, det gär att läningsprocessen stannar av och det retar vävnaden allaedes förfärligt. Hibiscrub är bra, försök att klämma ut allt var, så kommer förhoppningsvis det som retar honom ut pxå, skydda såret med ett torrt bomullsbandage för att undvika att nya bakterier/lera får fäste i såret. Hoppas det löser sig Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Nej det är lite bättre men jag får inte ut varet.. Åker till vet nu på fredag för att se om dom får hål på det. Aldrig varit med om något liknande..
      Han kanske behöver antiinflammatoriskt.
      Han är ju inte särskilt rolig att hålla på med heller.. Han har väl lessnat ;)

      Kram

      Radera
  9. Prova Vallört! världens bästa! lägg omslag under natten och vips är det bättre om inte bra!

    SvaraRadera